Vi har Teliakort och vill avvakta med kortutbytet

Vi har Teliakort och vill avvakta med kortutbytet

När ni bestämmer er för att påbörja kortutbytet använder ni vår e-tjänst som ni hittar här.

Genom att avvakta tar ni själva på er ansvaret för att inhämta information om när era kort eventuellt slutar att fungera. Vi rekommenderar starkt att ni påbörjar utbytet redan nu. Nedan punkter bör ni beakta och ha koll på om ni väljer att avvakta.

Det går inte att:

  • ersätta förlorade Teliakort med nya
  • beställa nya Teliakort
  • uppgradera Teliakorten till SITHS e-id
  • logga in till system som anpassats till DIGG:s krav (SITHS e-id) eller Säker åtkomst enligt eHälsomyndigheten
  • använda e-receptsystem efter juni 2020
  • beställa gamla SITHS-kortstypen, vilket innebär att ni måste uppsöka ett av våra kortutlämningskontor för att få ut era nya kort.

De flesta system- och tjänsteleverantörer kommer att stödja både de nya SITHS e-id och de gamla certifikaten inklusive Teliakort under lång tid (dock ej längre än juni 2022). Kontrollera med era leverantörer hur länge de kommer att tillåta de gamla SITHS-certifikaten.

Ovan beskrivning innebär att ni eventuellt kan behålla Teliakorten så länge de fungerar i era system och endast ge ut SITHS e-id till nya medarbetare eller som ersättning för förlorade kort/koder. Ni tar själva ansvar för att ha kännedom om när ni måste gå över helt till SITHS e-id.

Uthämtning av SITHS e-id kort

När ni bestämmer er för att genomföra kortutbytet så kommer ni behöva besöka ett externt kortutlämningskontor för att få ut de nya SITHS e-id korten. Ni kommer debiteras 800kr exkl.moms per uthämtat kort.

Tillbaka till kort- och certifikatutbyte