Inloggningsproblem med SITHS kan bero på Windows

shutterstock_657766783-650x420

(Uppdaterad 2019-03-22)

Om du har problem med att logga in med SITHS kan det bero på att Windows 10 har uppdaterats.

Eventuellt krävs en nyare version av Net iD (6.6 eller 6.7). Dessa finns dock inte tillgängliga via Inera ännu. Inera rekommenderar att man tar bort uppdateringen i Windows och avvaktar tills den nya versionen av Net iD 6.7 lanseras. Net iD 6.6 innehåller länkar till Efos men kan ändå användas.

Kunder som har egna licensavtal med SecMaker får egna versioner och omfattas inte av Ineras rekommendationer.

Svensk e-identitet får inte tillhandahålla någon annan version än den vi får levererad via Inera, alltså version 6.5. Vår rekommendation ligger därför i linje med Ineras (läs mer via länkar nedan). Om ni inte kan logga med SITHS-korten så kan ni antingen välja att avinstallera uppdateringen eller att hyra en fungerande version av Net iD direkt från SecMaker. Vi bevakar och ligger på för att Inera ska tillgängliggöra version 6.7 av Net iD.